Skip to content

Ajan henki on pakottanut MSTC:n monien muiden yritysten tavoin melkoiseen digiloikkaan. Kokoukset, auditoinnit, neuvottelut, koulutukset ja myyntipalaverit siirtyivät reilu vuosi sitten nopealla sysäyksellä etäyhteyksien avulla toteutettaviksi. Aiemmin kasvotusten tapahtuneet kohtaamiset siirtyivät Teamsiin, Zoomiin ja Skypeen. Alun hämmennyksen jälkeen etäyhteyksien haltuunotto kääntyi suhteellisen nopeasti normaaliksi rutiiniksi ja työskentely niiden kautta on onnistunut hyvin. Etäyhteyksien myötä fyysinen etäisyys kasvoi, mutta jonkinlainen henkinen tai inhimillinen läheisyys lisääntyi. Kokouksissa päästään kurkistamaan tittelien takana olevien ihmisten koteihin ja joskus perheenjäseniinkin. Enää ei kavahdeta, jos kokouksen taustalla haukkuu koira tai lapsi pyytää välipalaa, ovikello soi tai astianpesukone pauhaa. Ollaan fyysisesti etäällä, mutta henkisesti lähellä kaikki samassa veneessä!

MSTC on pyrkinyt vauhdittamaan omaa digiloikkaansa osallistumalla tämän kevään aikana Oulun Ammattikorkeakoulun Dimmy 2.0 digitaalisen markkinoinnin ja myynnin koulutukseen sekä BusinessOulun järjestämään Digitaalisen palvelun kehityksen ja markkinoinnin valmennusohjelmaan.  Sekä koulutus että valmennusohjelma ovat antaneet paljon. Ymmärrys omien kotisivujen tärkeydestä ikään kuin yrityksen näyteikkunana on kasvanut. Samoin kuin kivijalkamyymälän näyteikkunaa täytyy uudistaa ja pitää houkuttelevana asiakkaille, on myös kotisivuja päivitettävä ja pidettävä asiakkaan mielenkiintoa herättävänä.

Dimmy 2.0 koulutuksen pohjalla käytettävä opas Digitaalisen markkinoinnin käsikirja kannattaa lukea. Siitä saa hyviä käytännön ohjeita yrityksen digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin. Myös BusinessOulun tai oman paikallisen yritysinstanssin sekä Suomen Yrittäjien tarjoamiin koulutusmahdollisuuksiin kannattaa tutustua. Useimmiten koulutukset ja valmennukset heidän kauttaan ovat ilmaisia ja niissä pääsee verkostoitumaan muiden yrittäjien kanssa.

MSTC:n digiloikkaan on kuulunut myös etäyhteyksin toteutettavien koulutusten ja kokousten laadun parantaminen hankkimalla kamerajärjestelmä, jonka avulla voimme osallistua yhdessä koulutuksiin ja kokouksiin sekä näyttää pelkän puhuvan pään sijaan kuvaa koko tilasta ja tuoda näin etäyhteyttä lähemmäksi ”normaalia” kokous- ja koulutustilaisuutta. Kamerajärjestelmän hankkimiseen saimme apua WhiteZone Oy:n Mika Paakkaselta ja hänen opastuksellaan valitsimme käyttöömme Logitechin kamera- ja äänentoistojärjestelmän sekä LG:n näytön. Suosittelemme!